Inhumación ou incineración? Corpos, cinzas e cemiterios

Milan Kundera publicou en 1984 unha famosa novela baixo o título A insoportable levidade do ser. Non vou contar o relato, pero si algúns detalles da novela. O personaxe principal chámase Tomás. Mostra moita incerteza ao afrontar unha relación de parella e a madurez que a esta relación debe impregnala. Sabina, eterna amante de Tomás, sente a verdadeira lixeireza nas cousas e tras relacionarse con homes comprometidos, acaba outorgándolle á infidelidade moi pouca importancia. Esta lixeireza na maneira de vivir é consecuencia dunha actitude existencial amoral e anodina. Despois de 10 anos, Sabina foi a vivir aos Estados Unidos. Vivía cunha parella de anciáns que en certa forma representaban o desexo inalcanzable e irreal por ter unha familia, xa que eles eran como os seus fillos. Este tempo “familiar” pronto acabaría. O ancián morreu e a súa esposa foi a Canadá a vivir co seu fillo. Sabina quería permanecer en estado de “levidade”, sen peso nin ataduras, así que escribiu o seu testamento deixando moi claro que á súa morte cremasen o seu corpo e esparexesen as súas cinzas.

Até aquí a primeira parte deste artigo. A morte é a Gran Marcha na novela de Kundera. É para todos. A cultura cristiá tennos habituados a asumir a morte con certa naturalidade. Ela non é o final. Hai vida despois. Hai eternidade. O Deus que nos creou por exceso de amor, espéranos como un Pai ao final, cos brazos abertos se de verdade queremos retornar ao seu Fogar. Esta é a gran verdade cristiá, unha verdade que enche de esperanza e sentido a vida aquí, e de gloria, no alén. Por iso, nós veneramos aos mortos. E chamamos ao cemiterio “Campo Santo”, lugar onde descansan os nosos mortos esperando o Xuízo Final; entón, máis aló do espazo e do tempo, xa non farán falta campos”, nin “santos”, porque todos gozaremos da felicidade eterna sempre que non rexeitemos a Deus e aos demais.

Os primeiros cristiáns xa tiñan campos santos. Nas profundidades da terra, crearon as catacumbas, obras de arte para os mortos, con capelas para a oración, os primeiros cemiterios subterráneos. É verdade que as catacumbas sempre cativaron a imaxinación do público, por pensar que serviran de refuxio aos cristiáns en tempos de persecución. Sobre elas creáronse lendas de xente que se perde nas súas galerías e desaparece sen deixar rastro. Pero todo isto non é máis que fantasía. Elas son simplemente cemiterios subterráneos cristiáns xa que a lei romana prohibía enterrar aos mortos dentro da cidade. Eles non eran parvos e non se lles ocorría fuxir dos seus perseguidores escondéndose baixo terra.

É verdade que os romanos adoitaban incinerar aos seus cadáveres, pero xudeus e cristiáns preferían a inhumación. Sabemos que no pensamento cristián nada impide a incineración. Mesmo nos consta en moitas igrexas cheas de historia e noutras moitas modernas, a existencia de columbarios. É noticia na actualidade a demanda de columbarios (nichos para as cinzas) dentro dos templos. E non é algo novo. Desde sempre a tradición cristiá promoveu os enterramentos dentro das igrexas ou chans adxacentes, de maneira que os corpos dos fieis defuntos puidesen descansar máis preto de Deus, e os seus familiares puidesen visitalos no lugar onde habitualmente practican a súa fe católica. Coa revolución francesa e con novos conceptos como a salubridade e a hixiene, creáronse os cemiterios fóra das cidades e prohibíronse os enterramentos nas igrexas.

A raíz do Concilio Vaticano II (1962-1965) permítese a incineración dos corpos e a cremación experimenta un gran desenvolvemento en España e Galicia, sendo na actualidade a opción elixida por máis do 50% das familias. É verdade que as cinzas son inocuas e hai quen até as garda na súa casa. Pero volve a tradición de que os defuntos descansen nas igrexas. En Xixón, por exemplo, é digno de visitar o columbario de San Pedro Apóstolo, deseñado na cripta fai cincuenta anos, pero xa non queda espazo a pesar da súa gran capacidade. A demanda supera as previsións nas parroquias que constrúen columbarios. E é razoable. Os fillos da cultura occidental queremos saber, e paréceme moi laudable, onde temos os restos mortais dos seus seres queridos. As  cinzas non se esparexen. Se esquecemos o lugar e os signos que manteñen viva a raíz amorosa da que xurdimos, esquecémonos de nós mesmos. A primeiros de novembro volvemos aos nosos campos santos. Volvemos con agarimo e respecto. Alí rezamos e veneramos, con fe e esperanza, os restos dos nosos seres queridos. Están alí, grazas a Deus.

Nun fermoso artigo titulado “Cinzas e persoas”; o teólogo Olegario González de Cardedal pregúntase, “que trivialización e menosprezo alagaron a experiencia humana actual para desprezar até este límite aos mortos, arroxando as súas cinzas a un río, dispersándoas no monte, ou espolvoreando con elas unha árbore?”: E engade: “dispersar as cinzas, non é desprezar persoas?”.

Cos mortos, distancia e respecto. Depositándoos en lugar propio e sagrado, si. Reténdoos en casa, que non son nosos, senón de Deus, non. Conservándoos na memoria como alimento da melancolía, tampouco. Pero si a proximidade e o agarimo mediante o signo e o símbolo, o lugar e o tempo, e sobre todo, no memorial do sacramento da eucaristía, o máis sacro, xa que os nosos mortos participan con Cristo no Calvario e no ceo pola resurrección do destino eterno. A fe cristiá é fe na resurrección, fundaméntase no Deus da vida que nos creou para a eternidade porque o mesmo que nos chamou da nada á existencia, chamaranos desde a morte á vida eterna. Síntoo pero… Sabina non tiña razón, creo que se equivocou no seu testamento.

J. Mario Vázquez Carballo (Dr. en Teoloxía)

Deixa un comentario

Este sitio emprega Akismet para reducir o spam. Aprende como se procesan os datos dos teus comentarios.

A %d blogueros les gusta esto: